2014(e)ko abenduaren 13(a), larunbata

Zirriborroen garrantzia.

Kaixo irakurleok! Gaur, oso interesagarria iruditzen zaidan gai bat ekartzea gustatuko litzaidake: zirriborroen garrantzia eta faseak. Marrazkien bidez haurrek gauza asko esan dezakete haiei buruz eta gainera, paper batean egindako zirriborroa berarentzat bere lehen lan handia izango da. Komunikatzeko eta adierazpenerako beste modu bat da, baina batez ere hizkuntza berri bat da. Bestalde,  marrazkien bidez umeen emozioak eta pentsamenduak ikusi ahal ditugu adibidez, zer egiten dio pozik edo triste egotea. Horren ondorioz garrantzitsua da zer marrazten duten ikustea. Marrazkiak haurren sormena sustatzen, haien sentimenduak adierazten eta psikomotrizitate fina lantzen laguntzen du. Haurren lehen erregistro grafikoa zirriborroa da eta 18 hilabeterekin gutxi gorabehera, agertzen da. 3 fase desberdin daude:

Kontrolik gabeko zirriborroak.
Hasieran, umeak marrazkiarekin esperimentatzen hasten denean, bere zirriborroak nahasiak eta kontrolik gabekoak dira. Ordenarik eta zentzurik gabeko lerroak egiten ditu, paperetik irteten da eta ez dago koordinaziorik esku, begia eta burmuinaren artean. Bakarrik arkatza eskuarekin indarrez eutsi eta lerroak egiten ditu besoa sorbaldatik mugituz, batzuetan gorputz osoa mugitzen du kontrolik gabe. Pixkanaka ikasiko du mugimendua ukondotik egiten, gero eskumuturretik eta azkenik  atzamarretatik. Etapa honetan haurrak ez du ikusi duen ezer irudikatzeko asmorik. Kontrolik gabeko lerroak egiten ditu plazera produzitzen diolako egin behar dituen mugimenduak eta gozatzen du ukimenaren sentsazioaz. Gauza desberdinekin esperimentatzen berarentzat atsegina izango da.


Kontrolatutako zirriborroak
Umeak denborarekin marrazkia gero eta hobeto egingo du. Momentu batean konturatuko da haren mugimenduaren eta egindako lerroen artean harreman bat dagoela. Lehen kontrolik gabeko ziren marrak, forma hartzen hasiko dira. Hau lehenengo zirriborrotik 6 hilabete pasatu ondoren agertuko da, hau da, 3 urterekin. Pauso hau oso garrantzitsua da berarentzat, egindako lerroetan ikuste kontrola duela ohartzen delako. Horregatik, marrazkiak egitea jarduera estimulagarria da. Ikuste eta motor koordinazioaz gain, asmo adierazgarria ere egongo da.


Zirriborroak izenarekin.
Motor kontrola gero eta handiagoa da eta ikusten duena irudikatzeko gai da, nahiz eta bere lerroak objektuaren antza ez izan.  Lerro zirkularrak eboluzionatzen dute forma ezagungarriagoetarantz. Umeak izana jartzen dio bere zirriborroari. Onartzen du zirriborroak adierazpen-forma dutela eta helduengan erreakzioak sortzen dituela. Beraz, garrantzitsua da bere marrazkiak ez zuzentzea, animatzea baizik. Paperaren leku desberdinak hartuz marrazkia erdiratzeko joera du eta koloreak aukeratzen ditu.

Espero dut zuen gustukoa eta interesgarria izatea. Hurrengora arte!

iruzkinik ez:

Argitaratu iruzkina